De Woudenberger (26/07/2005)

Een bedrijf uit Leusden is ingesprongen op het idee om een gedragscode te ontwikkelen voor het aanbellen aan de deur bij particulieren. De directeur: “Veel mensen storen zich aan het aantal keren dat er aangebeld wordt door collectanten, verkopers en geloofsovertuigers. Vaak ook nog rond etenstijd. Het moet toch mogelijk zijn deze mensen vriendelijk aan te geven dat men hier wel of niet voor open staat.” Om deze reden heeft het bedrijf een sticker ontwikkeld die dit mogelijk maakt. “Je plakt hem eenvoudig dicht bij de bel en het is voor iedereen direct duidelijk.” Aangezien niet iedereen er hetzelfde over denkt heeft het bedrijf twee varianten gemaakt. Een voor Geen verkopers en geloofsovertuigers en een voor Geen verkopers, geloofsovertuigers en collectanten.“ Het moet duidelijk zijn dat wij, als voorbeeld, niet tegen de stichtingen zijn die collecteren, maar wij vinden dat het gerespecteerd moet worden dat mensen er voor kiezen om rechtstreeks te doneren en niet middels een collecte.” Het bedrijf geeft aan dat de sticker een vorm van gedragscode is die aangeeft of het wel of niet gewaardeerd wordt dat men aanbelt voor genoemde zaken. Indien iedereen dezelfde gedragscode gebruikt, zie ook het ‘geen reclamedrukwerk’-initiatief, zal het algemeen geaccepteerd worden. De sticker is te verkrijgen via het internet bij www.NietAanDeDeur.nl.